dilluns, 31 de desembre del 2012

¿Que es esto?


Aquests dies han detingut els botxins de Víctor Jara. Un d'ells crec que encara està "refugiat" a EE:UU.
M'han vingut molts records, Allende, Neruda, he passejat a internet per  Víctor Jara i les seves cançons,  he descobert la del poema nº 15 de Neruda "Me gustas cuando callas porque estás como ausente", però m'agrada molt més la versió de Paco Ibañez,

"-¿Que es esto?...¿Que es esto?....¡Socorro!  Així cridava un dels asassins de Víctor Jara, fa uns tres anys, quan van interrompre al seu despatx de "funcionari" al ministeri de Treball de Xile. Però ni el colpejaven ni l'agredien, simplement van irrompre al seu despatx amb càmeres de vídeo, fotografies i potser altres documents...es llençà damunt la taula marranejant, tot una teatralització, en algun moment té un rampell de violència però segueix amb el "yo no he hecho nada" a veure si fa llàstima per vellet. Aquest del vídeo serà jutjat, malgrat hagin passat quasi 40 anys.
http://www.youtube.com/watch?v=2fGVS0tRa7o
No he sentit odi, ni llàstima, el personatge no té penediment, això és evident. Em pregunto quina mena d'odi sentirien quan li trencaven a Víctor Jara els canyells de les mans.  En aquells anys m'havien dit que li havien esclafat els dits, tant era, ja no podria tocar mai més la guitarra. De fet, jo era molt jove i no sabia ni quina cara tenia Victor Jara. Recordo la cara de Pinochet, em semblava pura expressió d'odi. Recordo en el film "La batalla de Chile" l'expressió d'odi contra el govern d'Allende d'algunes persones entrevistades. També recordo el discurs d'Allende:
"Mucho más temprano que tarde, de nuevo, abrirán las grandes alamedas por donde pase el hombre libre para construir una sociedad mejor"





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada