dilluns, 11 de juliol del 2011

Xavier Roig, comunista?


 
Em va insinuar un lector habitual,que escrivís una contesta a un article del Sr. Xavier Roig "Representa que la plaça és meva" del diari ARA. Ho he intentat fer. La mania del Sr. Roig amb els treballadors es manifesta més encarnissadament amb els mestres de l'escola pública. Tot i que a cops sembla que es refereixi al conjunt del que ell anomena la classe docent catalana.
He anat agafant algunes de les seves afirmacions i les he anat comentant:
 La classe docent catalana no transpira vocació de treball, ni d'esforç.
Tot i que no crec que existeixi una classe docent catalana, en general, la professió de mestre és  vocacional.  Alguns potser se n'avergonyeixen. Altres ho neguen, hi van anar a parar rebutjats, o amb poca nota per fer una altra carrera. Però tots són conscients que estan realitzant un treball en el què s'exerceix una actuació d'autoritat i al mateix temps d'exemplaritat sobre infants menors d'edat. Ofici cada cop menys valorat socialment, i a la vegada més qüestionat per part de diferents agents implicats directa o indirectament en l'ensenyament.
 Tota persona que hagi de treballar de mestre, ha de ser bona persona abans que res. Direu que passa en tots els oficis. Però en l'ofici de mestre, en el que és fonamental el tracte amb el públic i en aquest cas un públic menor d'edat, és a dir indefens, la condició "ser persona" adquireix la seva dimensió més àmplia . La majoria que he conegut han anat aprenent a ser mestres al llarg de la seva docència. Han anat adquirint experiència. I se'ls ha anat desposeint d'autoritat. Quina vocació de treball tindrien els metges si se'ls prohibís receptar altra cosa que no fos un bon massatge a l'esquena? o un bona follada que ho cura tot? I els mossos? si haguessin d'anar amb branques d'olivera? Vocació de treball? Quan no hi havia crisi econòmica, sentia dir molts cops a companys de feina: -són dues les principals raons que em fan seguir treballant de mestre: Juliol i Agost!
Els resultats de les eleccions sindicals ho confirmen
Per poca participació?, per votar majoritàriament una tendència? Si hagués aclarit això, ara podríem respondre si uns resultats electorals confirmen una suposició seva. Seria tant agosarat com dir que "la majoria de la població catalana no aspira a la independència, a les darreres eleccions al Parlament, amb la victòria de CIU ho confirmen".
representa que la plaça és meva
La mestra que va dir això potser es va equivocar, no ho representa sinó que ho és, literalment, la plaça és seva en propietat, alguns mestres som "propietaris definitius" (PD, en els fulls administratius d'adjudicacionms de mestres a una escola) a no ser que vosté vulgui abolir la propietat privada, (no serà que du un comunista dins seu?) hauria de respectar el que hom s'ha guanyat de manera honrada defensant uns estudis, una experiència i una solvència davant d'un tribunal d'oposicions. Aquesta plaça, no és un lloc físic determinat, per bé que durant llargs períodes de temps ho pugui ser. És només una situació administrativa. Vegeu-ne un de tants exemples, A moltes escoles, van sobrar mestres quan es va cometre la ximpleria de segregar-ne els sisès i vuitès cursos i passar-los a  Secundària (això passà en la majoria d'escoles públiques i en la minoria de privades-concertades) Si eren propietaris definitius se'ls va oferir la possibilitat de reciclar-se i adquirir alguna de les especialitats que no estaven encara ben cobertes a les escoles: generalment Educació física, Educació especial i Música, o bé passar als dos primers cursos de secundària en un institut. La primera cosa representava un esforç considerable i la segona representava generalment un canvi de localitat. Però no tots els mestres de l'escola pública són propietaris definitius. N'hi ha molts que són propietaris provisionals i sobretot una gran quantitat d'interins, els quals no tenen la plaça en propietat i canvien quasibé cada any de localitat. Com una obra que es comença amb un aparellador i el canvien cada dos mesos. Imagineu-vos la semblança de l'edifici amb la torre de Pissa.
La societat catalana actual és fruit de moltes coses però, principalment, d'un sistema educatiu estret i aberrant.
Com que no raona aquessta afirmació, realment aberrant, la reescriurem amb un cert sentit del rigor que a cops s'oblida o s'amaga: "La societat catalana actual és fruit de multiplicitat de sistemes educatius, però sobretot és fruit de moltes altres coses."
No esmentaré ara les altres coses que han incidit, incideixen i incidiran, en la societat catalana. En realitat estic fent una defensa dels mestres en general, enfront d'aquesta obssessió  malaltissa  que hom pot observar en diferents mitjans informatius. De manera que reflexionaré només sobre dues coses: la multiplicitat de sistemes i la influència del sistema educatiu.
Sobre la multiplicitat de sistemes, és evident que hi ha una escola privada ( no rep oficialment diners públics) que per "sotamà" ha rebut molts cops substancioses subvencions, una escola que vol ser d'èlit, i ho aconsegueix. És una escola per a èlits, però el resultat no sembla ser del tot brillant. Només una minoria arriben, com és natural, a l'excel·lència.  Alguns pares es pensen que pagant grans quantitats, poden  defugir la seva responsabilitat. També tenim una escola privada-concertada urbana, una de pública urbana, una de rural, i encara una més de pública, l'escola "unitària", també rural. Sr. Roig,  en el nostre país tenim 5 sistemes educatius a primària!
A les mans dels mestres hi ha formar o deformar el futur d'un país
Ben aviat, els mestres ens n'adonem sobretot en el primer o primers anys de treball que aquesta afirmació amb cert regust romàntic, no és així.  Això és tant fals com dir que a les mans dels metges hi ha la salut d'un país. Ni tant sols a les mans de tot el sistema sanitari. Seguint amb la comparació, penseu en què consisteix realment la tasca d'un metge, diagnosticar el pacient, oferir-li un tractament, el millor adequat, i aconsellar-lo en els seus hàbits. Altra cosa seria si el metge pogués perseguir amb el maletí de reanimació, un pacient de càncer als pulmons i cada cop que encengués una cigarreta li pogués aplicar  el desfibril.lador als collons. El bagatge educatiu, suposava en els anys 90 aproximadament un 20% de la formació d'un ciutadà. Les altres influències en el seu bagatge cultural cal cercar-les en molts d'altres àmbits (família, televisió, amistats, entitats i agrupaments, ajuntaments...) Qui vulgui cercar responsabilitats en el "sistema educatiu", errarà el diagnòstic i per tant en el tractament.

Catalunya ha punxat a l'hora de col·locar els millors davant d'aquesta tasca ....
Catalunya té els millors mestres que pot tenir. Estigueu-ne segurs, tant com segur estic jo que no ha col·locat des de fa molts anys, els millors, de presidents de la generalitat, de consellers, d'alcaldes, de regidors, ....i tots els càrrecs de responsabilitat que d'ells s'han derivat han representat una rèmora per edificar un país pròsper i modern. Un dels darrers "responsables" del desgavell ha estat el sr Maragall. Amb tota la demagògia pròpia d'un tècnic en marquèting ens va voler vendre "la moto" de la  transformació de "l'escola activa" en la de "l'excel·lència educativa".
Em remeto a una altra entrada que vaig fer en el blog: "El Saure"
I posteriorment a una altra de la qual per ser més breu us en reprodueixo un fragment:
"Els comentaris que llegeixo o escolto, cada cop em preocupen més. Crec que cal canviar alguna cosa. N'estic convençut. Veig que molts dels canvis que s'han fet en l'ensenyament han estat decidits per uns incompetents. I la prova n'és el resultat. És una pena que hagi arribat a aquest convenciment. Els polítics no han consultat mai,  a qui en sabíem més. A qui teníem  l'experiència d'anys i anys dins d'una aula. Al llarg de la nostra carrera hem tingut centenars de "fills". I de cop i volta, van sorgint espavilats, alguns dels quals no n'han tingut mai ni un de propi, canviant les lleis i a dir-nos com havíem d'organitzar l'escola. 
El treball dins de l'aula és dur. Psicològicament estressant. Per què hi ha cada cop més mestres per alumne? Aproximadament, espero no equivocar-me de gaire, fa uns 30 anys hi havia una mitjana de 35 alumnes per classe i actualment n'hi deu haver una mitjana de 20. Però el que és més difícil de saber des de fora l'escola és  que les dades són manipulables i no és el mateix la ratio d'aula que us acabo d'oferir, que la ratio de mestres per escola. Fixeu-vos bé: a l'escola on treballo actualment, fèiem el mateix fa 20 anys amb 9 mestres que ara amb 15 mestres i mig ."(de Joves delinqüents)
Potser caldrà començar a pensar per què tota la immensa majoria de polítics no han deixat mai de dur els fills a l'escola privada, si durant un bon grapat d'anys (a finals del segle passat) l'escola pública l'havia superat, de llarg, en qualitat.
Al llarg dels darrers anys he arribat al convenciment que els millors dirigents dels país no han volgut que tinguéssim una escola pública millor.
Ser directiu és, per afegitó, un estil de vida i de comportament....
Arribo a la conclusió, malgrat estar de vacances, que estic perdent el temps. Ja el vaig perdre prou amb el subratllat i els comentaris que vaig anar realitzant mentre em rellegia un llibre  força interessant, amb el qual compartia algunes de les afirmacions:"la Dictadura de la Incompetència". I ara de nou, em trobo escrivint unes reflexions, en un blog més que insignificant, sobre un article que haurà tingut molta difussió, ...
Naturalment, esperava al meu blog més lectors i comentaris, i com no ha estat així, arribats al punt de sentir-me contestant a un trampós, sense possibilitat d'arribar a més que els quatre lectors habituals, ja prou convençuts de la malaltia real del nostre país, plego per avui i me'n vaig a la piscina.






5 comentaris:

  1. Dius que el Roig les té botades als ensenyants, jo em referiria també al sistema educatiu -i social- en sí.

    Una teoria peregrina meva -veure tag al blog- diu que una bona part del desastre de l'ensenyament ve que el 90 per cent dels ensenyants son dones -ho raonava al post. però repeteixo, més que el problema de nenes de 22 anys formant, el problema el trobaríem en la pèrdua de valors. Tòpic certíssim.Jo diferenciaria l'ensenyament primari i el secundari, en quant a rigor,potser.

    El final del post no té "desperdici"! suposo que era per provocar: "m'en vaig a la piscina". Saps que això dels tres mesos de vacances emprenya als que en tenen un:)) No diuen molts que el juliol és per formar-se?? :)))

    Espero no t'ho agafis malament. El fet de tenir un blog, ja denota que no ets dels típics mestres funcionaris. Si parlo així és perquè ni m'agrada el sistema i perquè comparo els meus mestres amb molts dels-les d'ara.

    ResponElimina
  2. Noblesa obliga, crec que hauries de contestar les tres preguntes pèrfides i concises que acabo de plantejar:) També si s'anima algun lector de Renoi.

    ResponElimina
  3. Ep Criteri!, para el carro!
    Com no he trobat les tres preguntes pèrfides, sinó una, i més aviat innocent, intentaré contestar-la i també totes les afirmacions o reflexions que has fet en el teu comentari, però empedreït com sóc a xerrar massa, en faré tota una entrada.
    P.D.Em pots aclarir quin tag és aquell que dius del teu blog? o posar-me l'enllaç.

    ResponElimina
  4. Els mestres ja ho teniu això de ser xerradors, sobretot elles, però a més, com jo, també ets de ploma fàcil, i a vegades,parlo per mi, trobo hauria de ser més breu.Gràcies en avançada pel post.

    Preguntes perfides: són les que contestis lo que contestis hom queda ben retratat - parlant politicament correcte. Em referia a les que acabava de escriure al blog! I el tag és: preguntes pèrfides o inèdites. No t'imagines quan.

    ResponElimina
  5. Ara anava a publicar el nou post i he llegit el teu comentari. Un cop he llegit les tres preguntes, només se m'ha ocorregut posar-te aquest comentari:"-qui pregunta ja respon".
    I si em responguessis preguntant perquè no l'he escrit al teu blog (qui respon també pregunta), et diria que ja ho saps.

    ResponElimina